اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک

مقالات بازدید: 780

?اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک
?قالی یتیمان ارمنی چگونه بافته شد؟

 

اینجا به خاک خفته هزار آرزوی پاک


?کشتار ارامنه از سال ۱۹۰۹ در آدانا به وسیله جنبش ترکان جوان آغاز شد و تا سال ۱۹۲۳ در نقاط مختلف ادامه یافت.  در این کشتار فقط حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در سال ۱۹۱۵ کشته شدند.

?به گزارش طره دکتر یاکوپ کونتسلر و همسرش، الیزابت که در بیمارستان خود درشهر اورفا به مداوای بیماران مشغول بودند، موفق شدند هشت هزار نفر را از میان هزاران کودک و نوجوان یتیم ارمنی جمع‌آوری و در مجتمع درمانی خود نگهداری کنند. آنان پس از تعطیل کردن بیمارستان خود در سال ۱۹۲۲، انبوه یتیمان را به سوریه (لبنان کنونی) منتقل کردند و در یتیم‌خانه‌‌شان اسکان دادند. سپس کونتسلر کارگاه‌های قالی‌بافی برای‌شان دایر کرد و با کمک هووهانس تاسچیان، استاد ارمنی قالی‌باف، به بیش از هزاروچهارصد دختر ارمنی فنون بافندگی، رنگرزی و نقش‌زنی را آموزش داد.

?در یکی از همین کارگاه‌ها چهارصد نفر از دختران ارمنی به پاس کمک‌های بی‌دریغ دولت امریکا در حمایت از یتیم‌خانه، در نوبت‌های شبانه‌روزی اقدام به بافت قالی‌ای کردند که قرار بود پس از اتمام به ملت امریکا تقدیم شود. آنان طی ده ماه کار مستمر ۲۶۶۴۰۴۴ بار گره بر تارهای قالی زدند تا نقش‌هایی از گل و گیاه و حیوانات خیالی باغ عدن را بر پود آن بیافرینند. 

?قالی دست‌باف غزیر، که بعدها به قالی یتیمان ارمنی معروف شد، طی ماه‌ها کار نوبتی دختران یتیم‌خانه کونتسلر در سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۲۵ بافته شد و در پایان سال ۱۹۲۵ به امریکا فرستاده شد تا به کلوین کولیج، سی‌امین رئیس جمهور امریکا، اهدا شود.

 

 

چاپ