راهنمای شستشوی پرده زبرا در منزل

مقالات بازدید: 1348

 

a2

در سال‌های اخیر افراد زیادی از پرده زبرا استقبال کرده‌اند و آن را برای اتاق خواب و آشپزخانه منزل خریداری می‌کنند. پرده‌های زبرا تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند و نور ورودی به منزل را به خوبی تنظیم می‌کنند. طبیعی است که این پرده‌ها نیز پس از مدتی کثیف می‌شوند. برای شستشوی پرده زبرا در منزل باید به نکاتی توجه کرد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

پرده زبرا ترکیبی از پرده شید رول و پرده کرکره است و به صورت راه راه با تور و پارچه طراحی و تولید می‌شود. پرده‌های زبرا در طرح و رنگ بسیار متنوع هستند و برای دکوراسیون داخلی بسیاری از فضاها به کار می‌روند.

با استفاده از پرده زبرا که به صورت دو لایه موازی بر روی هم قرار گرفته، می‌توان میزان نور ورودی به فضا را از ۱۰ تا ۵۰ درصد تنظیم کرد. پرده‌های زبرا دوام بالایی دارند و خیلی آسان و سریع نصب می‌شوند.
مراحل شستشوی پرده‌ زبرا

پرده‌های زبرا هم پس از گذشت مدتی گردوغبار را به خود جذب می‌کنند و کثیف می‌شوند. شستن این پرده‌ها به دلیل مدل متفاوت آن و دولایه بودنش با بقیه پرده‌ها کمی فرق دارد. بهتر است در فواصل زمانی کم مثلا هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار با استفاده از دستمال نخی مرطوب گردوغبار را از سطح پرده پاک کنید. هرگز از دستمال خیس برای تمیز کردن پرده زبرا استفاده نکنید زیرا باعث لکه شدن آن خواهد شد.

تمیز کردن پرده‌های زبرا باعث می‌شود گردوخاک و آلودگی در آنها تجمع پیدا نکند و از بروز حساسیت در افراد جلوگیری می‌کند.

پس از بین بردن گردوغبار می‌توانید از بخارشوی یا با استفاده از محلول آب و شامپو فرش پرده زبرا را به طور کامل تمیز کنید. اگر از بخارشوی استفاده می‌کنید آن را از بالا به پایین روی پرده بکشید. بخارشوی را با فاصله از پرده بگیرید تا از خیس شدن پرده زبرا جلوگیری کنید.

شستشوی کامل پرده‌های زبرا باید حداقل در هر فصل انجام شود تا از تجمع آلودگی و گردوغبار در آن و همچنین در میان لایه‌ها جلوگیری کند. اما قبل از شستن حتما از جنس پرده‌ها مطمئن شوید. بعضی پرده‌های زبرا قابلیت شستشو با آب را ندارند و در تماس با آب آسیب می‌بینند.

برای شستشوی پرده زبرا در منزل ابتدا پرده را به طور کامل تا پایین بکشید سپس آن را از پایه‌های نگه‌دارنده باز کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید. در مرحله بعد با استفاده از جاروبرقی و سر برسی آن گردوغبار را به طور کامل از سطح پرده بگیرید.

سپس پرده را با آب خیس کنید تا مابقی گردوغباری که به بافت پرده نفوذ کرده از آن خارج شود. پس از آن مقداری از یک شوینده ملایم نظیر شامپو فرش را در مقداری آب حل کنید و آن را به کمک یک اسفنج به روی سطح پرده بکشید. کف حاصل پرده را تمیز خواهد کرد. در آخر پرده را با فشار ملایم آب، آبکشی کنید و آن را از جایی آویزان کنید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود. حالا پرده مرطوب را در محل خود نصب کنید تا در معرض جریان هوا خشک شود. با این کار از چروک شدن آن جلوگیری می‌کنید.

ممکن است در حمام وان داشته باشید. در این صورت می‌توانید وان حمام را از آب پر کنید و مقداری شوینده داخل آن ریخته و پرده را در آن خیس کنید. سپس با استفاده از اسفنج یا برس نرم پرده را بشویید و آبکشی کنید و پس از خارج شدن آب اضافی آن را نصب کنید.

حتما از شوینده‌های غیر اسیدی و بدون آنزیم برای شستن پرده زبرا استفاده کنید زیرا بافت تور و پارچه این نوع پرده بسیار حساس است و اگر شوینده قوی برای شستن آن استفاده شود به بافت آن آسیب می‌رساند و جلوه اولیه‌اش را از دست خواهد داد.

چاپ