سرمای سوزان روسی در جان سعودی ها / قالیشویی اصل تهران / قالیشویی در دربند

سایر بازدید: 170

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری الخلیج الجدید، روابط روسیه و عربستان  از ۶ ماه گذشته دچار تنش شده است.

سخنرانی ریاض در جریان جنگ قیمت نفت میان روسیه و عربستان در ماه مارس و پس از از آن انصراف صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان از بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی در روسیه، سوالاتی در مورد  روابط کرملین با عربستان ایجاد کرد.

پیش از این توافق شده بود که تولید نفت میان کشورهای اوپک پلاس ( اوپک پلاس یک کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک (به ریاست عربستان) و کشورهای غیر عضو اوپک ( به ریاست روسیه) است که هردو گروه تولید کننده نفت بوده و در بازار جهانی نفت به ایفای نقش می‌پردازند.) در نوامبر 2017 کاهش یابد. یک سال بعد ، پادشاه عربستان برای اولین بار برای گسترش سرمایه گذاری مشترک به ویژه در بخش انرژی، به روسیه سفر کرد. عربستان سعودی در نهایت 2.5 میلیارد دلار در اقتصاد روسیه سرمایه گذاری کرد ، با این حال ، این مبلغ بسیار کمتر از 10 میلیارد دلار وعده داده شده بود.

پایگاه الخلیج الجدید نوشت: معاملات سعودی که بیشتر پروژه های انرژی را دور زد، موجب نارضایتی روسیه شد و از آنجا که روسیه به دلیل تحریم‌های غرب در پیوستن شبه جزیره کریمه توسط مسکو از فرصت های  سرمایه‌گذاری طولانی مدت محروم  شد، امیدوار بود که سرمایه‌های سعودی را در پروژه‌های بزرگ نفت و گاز جذب کند. حتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز از« خالد فالح» وزیر انرژی سابق عربستان خواستار سرمایه‌گذاری در شرکت «نوومنت»  شد؛ اما سعودی ها از پروژه های انرژی روسیه رویگردان شدند و این امر منجر به ناامیدی شدید مسکو شد. سپس شیوع ویروس کرونا منجر به  کاهش بی سابقه تقاضا در تاریخ صنعت  نفت و افت شدید قیمت نفت  شد. این ویروس همچنین همکاری جدید میان مسکو و ریاض، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت، را مورد آزمایش قرار داد. اختلاف نظر پیرامون نحوه مقابله با بحران نفت در اوایل ماه مارس منجر به تنش میان ریاض و مسکو شد و این امر جز با میانجگری واشنگتن قابل حل نبود.

سرانجام دو طرف توافق نامه اوپک  پلاس  را آماده کردند. صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان اعلام کرد که از بزرگترین سرمایه گذاری انرژی در روسیه که ۳۰ درصد  از شرکت « نوومنت» بود، انصراف داد. این شرکت از بزرگترین تولیدکننده تجهیزات نفت و گاز روسیه است.صندوق ثروت حاکمیت سعودی تصمیم خود را در خصوص  پایان دادن به مذاکرات قرارداد با استناد به عدم اطمینان از بازار توجیه کرد.

پایگاه الخلیج الجدید تاکید کرد: نشانه دیگر تنش میان روسیه و عربستان زمانی بود که ریاض خشم مسکو را از خلال اشتیاق خود برای تأمین نفت بلاروس ،که در آن زمان درگیر مذاکرات تأمین نفت با تامین کننده سنتی خود یعنی روسیه بود، برانگیخت. عربستان در ماه آوریل اولین محموله نفتی خود را به بلاروس ارسال کرد و به تجهیزات غیر روسی به بلاروس پیوست که این امر موقعیت مذاکره «مینسک » را تقویت و مسکو را تضعیف می‌کند. با این وجود توافق‌نامه اوپک پلاس هنوز تاثیر گذار است که سنگ‌بنای روابط مسکو و ریاض را به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج‌الجدید٬ مشارکت در اوپک پلاس ویژگی خاص خود را دارد. اول اینکه کاهش تولیدات نفت در چارچوب توافق‌نامه اوپک پلاس، با ناکامی تلاش های ریاض برای گرفتن امتیازات بیشتر در این توافق همراه بود . علاوه بر این؛ انتظار می رود مخالفت با اوپک پلاس افزایش یابد؛ چراکه شرکتهای روسی با توجه به اعمال شدید مالیاتی این کشور نیاز به افزایش تولید دارند. دراین ماه ، پارلمان روسیه تغییراتی را در قانون مالیات تصویب کرد که اکنون شرکتها را موظف به پرداخت مالیات مواد معدنی کرده حتی اگر قیمت نفت به زیر 15 دلار هر بشکه برسد. همچنین عربستان برای کاهش کسری بودجه که پیش بینی می‌‌شود معادل 12٪ تولید ناخالص داخلی باشد ، تولید خود را نیز افزایش می‌دهد.دوم اینکه روسیه و عربستان باید برای سهم بازار در بازارهای مهمی مانند چین و اروپا به رقابت بپردازند. سیاست های قیمت نفت عربستان  که با هدف تضعیف منابع روسیه به اروپا صورت می‌گیرد، موجب آزردگی مسکو شده است. در مقابل ، سیاست سهام بازار روسیه در چین همان تأثیر را در ریاض دارد.

پایگاه خبری مذکور تصریح کرد که آمریکا خواستار بهبود تدریجی روابط میان کرملین و عربستان شد و از آنجا که ریاض حمایت دولت « باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک - که به آن توافق هسته‌ای ایران نیز گفته می‌شود- را به عنوان امتیاز دادن به ایران و خیانت به منافع عربستان تلقی کرد، این عواملی است که عربستان را به سمت روابط نزدیکتر با روسیه سوق داد.

طبق اطلاعات پایگاه خبری الخیلج الجدید٬ خروج دولت « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از برجام و حمایت مداوم آن از رهبری سعودی در طول بحران های اخیر دیپلماتیک عربستان ، نقش مهمی در کاهش اضطراب  این کشور در مورد ماهیت خروج آمریکا از خاورمیانه داشت ، بنابراین انگیزه‌های ریاض  برای گرایش به سمت مسکو را کاهش داد. در همان زمان ، دولت ترامپ همکاری نزدیک واشنگتن و ریاض را برای ایجاد تعادل در بازار نفت ضروری دانست. تمایل به نفوذ در بازار نفت باعث شد مسکو و ریاض مواضع مشترکی داشته باشند و تا ماه مارس ، دو کشور موفق به حل و فصل اختلافات و تمرکز بر مشارکت شدند.

الخلیج الجدید نوشت : با این حال  وقتی دو کشور نتوانستند همکاری خود را براساس توافق اوپک  پلاس انجام دهند،این توافق‌نامه تحت تاثیر پیامدهای ویروس کرونا متوقف شد. عدم اطمینان در خصوص آینده ویروس کرونا می‌تواند منجر به ایجاد تنش‌های عمده در نحوه درک روسیه و عربستان از شرایط بازار و رقابت برای سهم بازار در اروپا و آسیا شود، همان چیزی که در ماه مارس شاهد آن بودیم.

 
 




چاپ