سیمانی که برق آن را خشکاند!/ ساخت و ساز در جستجوی سیمان / قالیشویی اصل تهران / 0123 قالیشویی محدوده کمیل ۶۶۵۳۰۸۸۱

سایر بازدید: 145

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها بحث‌های داغی از کمبود  و گرانی سیمان در بازار شنیده می‌شود که همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از سازندگان وانبوه سازان شده است.

با توجه به آنکه یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی که در بحث‌ ساخت وساز استفاده می‌شود سیمان است بنابراین کمبود و یا نبود سیمان در بازار باعث می شود بسیاری از پروژه‌ها متوقف شوند و یا روند کندی پیدا کنند.

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سیمان در یک ماه گذشته 

در حال حاضر قیمت سیمان در یک ماه گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که بسیاری از تولید کنندگان سیمان علت آن را قطعی برق و آب واحدهای تولیدی اعلام می کنند، اما سایر بخش‌های دیگر از جمله سازندگان مسکن و انبوه سازان و همچنین تولیدکنندگان بتن علت اصلی آن را ورود این محصول به بورس عنوان کرده اند.

تولید کنندگان بتن می گویند که کارخانجات سیمان به صورت قطره چکانی این محصول را به بورس عرضه می‌کنند به طوری که از ۱۰ هزارتن بتن تنها ۱ هزار تن به بورس عرضه می‌شود و همین امر باعث می‌شود که دلالان و سوداگران از فرصت استفاده کرده و به این صورت قیمت آن‌ را افزایش دهند.

افزایش قیمت سیمان و کمبود آن در بازار به طور قطع در بازار مسکن هم تاثیر گذار بوده به طوری که بسیاری از مشاوران املاک عنوان می کنند که در حال حاضر با توجه به اخبار بازار سیمان، قیمت مسکن رشد ۳۰ درصدی پیدا کرده و همین امر باعث التهاب بازار شده است.

چندی پیش مهرداد نظارت ‪ رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی در یک نشست خبری اعلام کرد که هم اکنون بسیاری از سازندگان و تولیدکنندگان بتن با مشکل کمیاب شدن سیمان آماده مواجه شده‌اند..

او گفت: بسیاری از کارخانجات به دلیل قطعی مکرر برق با کمبود تولید سیمان روبه‌رو هستند، اما مشکل اصلی در حال حاضر این است که عرضه سیمان در بورس به شکل ناکارآمد و بدون برنامه ریزی صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر نفَس صنعت ساختمانی و عمرانی به شمارش افتاده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، کمر این صنعت می شکند.

نظارت اظهار کرد: صنعت بتن در شرایط کنونی در حال خرد شدن است. بیش از ۸۰ درصد از سیمان تولید کشور در حوزه بتن استفاده می‌شود، اما متاسفانه بسیاری از کارخانجات ما امروز برای تامین آن دچار مشکل شده‌اند.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی توضیح داد: ورود سیمان به بورس به صورت ناکارآمد بود و از سوی دیگر برنامه قطعی‌های مکرر برق باعث شده که این صنعت دچار مشکل شود، اما مشکل اصلی در حال حاضر آن است که ساز و کار مناسبی برای آن تعریف نشده و هم اکنون سیمان در بورس به دست دلالان افتاده است.

نظارت تاکید کرد: باید مشخص شود که سیمان عرضه شده در بورس توسط چه کسانی خریداری می‌شود؛ چرا که من تولیدکننده بتن به عنوان خریدار اصلی تاکنون نتوانستم از بورس، سیمان تهیه کنم.

او با اشاره به اینکه قیمت سیمان در ماه گذشته درب کارخانه ۳۸۰ هزار تومان بوده، اما روز گذشته به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بورس رسیده است، گفت: تولیدکنندگان سیمان به صورت قطره چکانی سیمان را عرضه می‌کنند و همین باعث شده که با ورود دلالان این مشکل در این حوزه چندین برابر شود.

دلالان کل بازار سیمان را به دست گرفته اند
همچنین جمشید برزگر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه افزایش چشمگیر قیمت سیمان باعث شده بسیاری از پروژه‌های مسکنی در کشور به حالت نیمه تعطیلی دربیایند گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ سیمانی در شهر‌های مختلف پیدا نمی‌شود و اگر هم سیمانی برای سازنده‌ای پیدا شود با قیمت‌های بسیار نجومی به دست مصرف کننده می‌رسد.

او با بیان اینکه قیمت سیمان این روز‌ها به دست دلالان افتاده است افزود: به نظر می‌رسد یک عده دلال سعی دارند از این فرصت استفاده کنند و با عرضه نکردن سیمان در بازار قیمت آن‌ها را نجومی کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته انجمن تولید کنندگان سیمان اقدام به تعیین قیمت سیمان می‌کردند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد با ورود سیمان به بازار بورس و با رقابتی کردن این محصول بازار را به هم بریزند چرا که ممکن است یک بار محصول عرضه شود و یک هفته عرضه نشود که این خود برای بازار بسیار زیان بار خواهد بود.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات سیمان سه شیفته کار می‌کنند افزود: طبق استعلامات ما ۱۰۰ درصد آب، برق و گاز این کارخانجات رایگان و یا با قیمت بسیار پایین است از سوی دیگر تمامی کارخانجات سیمان در سال‌های گذشته و با دلار هزار تومانی خریداری شده اند و تنها افزایش قیمتی که این کارخانجات در یکی دو سال گذشته با آن روبرو بودند دستمزد کارگران بوده است.

او یادآور شد: آیا افزایش دستمزد کارگران باعث رشد سه برابری قیمت سیمان می‌شود و بنابراین ما درخواست می‌کنیم در شرایط کنونی هرچه سریعتر اقدامات لازم برای رفع این مشکل را انجام دهند.

برزگر با اشاره به اینکه اگر در گذشته و پیش از افزایش قیمت سیمان، قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن به طور مثال ۲ میلیون تومان تمام می‌شد، اما در حال حاضر و با توجه به رشد سه برابری قیمت سیمان هر متر مربع حدود ۶ میلیون تومان ساخته می‌شود،افزود: از سه سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در تولید سیمان، فولاد و یا میلگرد نداشته ایم بنابراین به جز حضور دلال‌ها هیچ دلیل دیگری برای این افزایش قیمت جهشی وجود ندارد.

رئیس انجمن انبوه سازان کشور با تاکید براینکه ما صادر کننده و وارد کننده سیمان هستیم گفت: ما به عنوان چهارمین تولیدکننده سیمان درجهان و به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان سیمان چرا باید با چنین مشکلاتی در حوزه تولید سیمان و صادرات آن روبرو شویم و هم اکنون با چه قیمتی سیمان صادر می‌شود.

قیمت فولاد به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است
او اظهارکرد: در سال گذشته فولاد داخلی کیلویی حدود ۶ هزار تا ۷ هزار تومان بود، اما درحال حاضر قیمت آن به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با این روند افزایش قیمت سیمان نه تنها بخش مسکن کشور با مشکل روبرو شده است بلکه تمامی پروژه‌های عمرانی کشور از جمله ساخت آزاد راه، بزرگراه و بسیاری از پروژه‌های راهسازی با مشکل مواجه می‌شوند.

بورسی ها چه می گویند؟
این در حالی است که سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا اعلام کرد که عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا مناسب بود بطوری که قیمت سیمان بطور متوسط کیلویی ۳۸۰ تومان بود که در تاریخ ۲۵ تیر ماه به ۴۷۷ تومان رسید. البته در هفته منتهی به ۲۵ تیر ماه کاهش عرضه باعث افزایش قیمت شد. در همین راستا جلسات متعددی با عرضه کنندگان سیمان انجام شد و قرار است از هفته بعد تناژ مشخصی از سوی عرضه کنندگان برای عرضه اعلام شود.

ورود کالا و محصولات به بورس نه تنها نقش بسیار موثری در کنترل شفافیت قیمت‌ها و بهبود وضعیت این بازار دارد بلکه این بازار را به سمت آرامش می‌تواند هدایت کند، اما به نظر می‌رسد که عرضه نامناسب و بدون ساز وکار مناسب سیمان به بورس باعث شده نه تنها آرامش بازار سیمان به هم بریزد بلکه شاهد رشد بسیار جهشی قیمت‌ها هم در این بازار باشیم.




0123

چاپ