واکنش بروکسل به جاسوسی از فعالان و خبرنگاران با نرم‌افزار صهیونیست‌ها / قالیشویی اصل تهران / قالیشویی محدوده هنگام 77900891

به گزارش فارس، «اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه به انتشار خبر جاسوسی از فعالان، خبرنگاران و دولت‌مردان به‌وسیله یک نرم‌افزار ساخت صهیونیست‌ها واکنش نشان داد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» فون در لین که در سفر به پراگ به سر می‌برد در جمع خبرنگاران گفت: «این مسئله باید مورد تأیید قرار گیرد اما اگر چنین باشد کاملاً غیر قابل قبول است».

این مقام ارشد اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن هرگونه حمله سایبری به تلفن‌های همراه خبرنگاران و فعالان گفت: «آزادی رسانه‌ها یکی از ارزش‌های اصلی اتحادیه اروپا است».

بر اساس نتایج تحقیق هفده سازمان رسانه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، جاسوس‌افزار یک شرکت صهیونیستی برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» یکی از رسانه‌های شرکت‌کننده در تحقیق مذکور بوده که گزارش داده  جاسوس‌افزار «پگاسوس» دارای مجوز شرکت «گروه ان‌اس‌اُو» (NSO Group) مستقر در فلسطین اشغالی همچنین برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس این روزنامه که به دست عوامل سعودی به قتل رسید، قبل و بعد از قتل وی مورد استفاده قرار گرفته است.

این گزارش علاوه بر واشنگتن پست، از سوی دیگر روزنامه‌های غربی از جمله گاردین و لوموند نیز منتشر شده است. روزنامه گاردین، طی چند سال اخیر یک رشته گزارش‌های مفصل از استفاده جاسوس‌افزار پگاسوس تهیه کرده است.

به گزارش گاردین، شماره تلفن‌های بیش از ۱۸۰ خبرنگار در داده‌ها ذکر شده که شامل خبرنگاران، سردبیران و مدیران اجرایی در رسانه‌های فایننشال تایمز، سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز، اکونومیست، آسوشیتد پرس و رویترز است.

در همین رابطه، شرکت پیام‌رسان «واتس اپ» که شکایتی را علیه شرکت صهیونیستی «NSO»‌ تنظیم کرده است، جزئیات جدیدی از هک شدن کاربرانش توسط این شرکت جاسوسی منتشر کرد.

واتس اپ جزئیات جدیدی را به پرونده شکایتش از شرکت NSO ضمیمه کرده است که در آن به هک شدن حدود ۱۴۰۰ کاربر این پیام‌رسان اشاره شده است. مقامات ارشد دولت‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر از جمله هدف‌های این شرکت جاسوسی صهیونیستی بوده‌اند.

بر همین اساس، واتس اپ معتقد است NSO از طریق مهندسی معکوس، «دسترسی غیرقانونی» به سرورهای این پیام‌رسان پیدا کرده است. طبق گزارش یکی از مهندسان واتس اپ به دادگاه، نفوذ NSO به سرورهای واتس‌اپ از مرکزی در لس آنجلس صورت گرفته است.





چاپ