ارزآوری ۱.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات سبزی و صیفی‌جات

سایر بازدید: 115

به گزارش فارس، حسین اصغری عصر امروز در جلسه ستاد کشت‌های پاییزه استان کردستان اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در اجرای برنامه‌ها و هم در عملکرد محصولات به خوبی عمل کرده به گونه‌ای که عملکرد آن بیشتر از میانگین کشوری است. 

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در استان کردستان به کشور عراق تغییر کرده که این به دلیل قراردادهایی است که کشور عراق با کشورهای اردن، مصر و ترکیه منعقد کرده است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در فروش محصولات کشاورزی با مشکل مواجه هستیم بیان کرد: متاسفانه محصول تولید شده در استان کردستان همزمان با سایر کشورها و حتی کشور عراق نیز است که این در بازار هدف مشکل ایجاد کرده است.

اصغری تاکید کرد: باید به سمت تنوع محصولات کشاورزی پیش رفت و همچون سابق زیاد بر روی محصولات اصلی همچون سیب‌زمینی و پیاز متمرکز نشد.

وی از مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان برای کشت بذر سیب‌زمینی در استان تشکر کرد و افزود: این کار ارزش‌افزوده بالایی به دنبال خواهد داشت و امید است که با توجه  به بکر بودن استان کردستان  بتوان این کار را در استان توسعه داد.

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال 98 بیش از 3.5 میلیون تن محصولات سبزی و صیفی از کشوربه خارج صادر شد که ارزآوری 1.3 میلیارد دلاری را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته نیز 4.5 میلیون تن محصول صیفی و سبزی صادر شد که مجدد 1.3 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به دنبال داشت یعنی با وجود صادرات بیشتر ارزآوری کمتر عاید ما شد.

اصغری گفت: دلیل این موضوع کشش پایین بازارهای صادراتی برای دریافت محصولات ما بوده است.

اصغری با اشاره به اینکه در طرح جهش تولید در دیمزارهای استان سه گونه بیمه برای پرداخت خسارت وجود دارد که هر کدام باید برای کشاورزان توضیح داده شود افزود: خسارت حداکثر یک میلیون تومان، خسارت حداقل 1.5 میلیون تومان و خسارت حداکثر 2 میلیون 350 هزار تومان مخصوص دیمزارهای مشمول این طرح است.

وی با بیان اینکه از 10 تا 100 درصد خسارت در این طرح توسط بیمه پرداخت می‌شود، اظهار داشت: در خسارت حداکثر یک میلیون تومان به ازاء هر هکتار 45 هزار تومان توسط خود کشاورز پرداخت می‌شود.

وی افزود: در خسارت حداکثر 1.5 میلیون تومان نیز به ازاء هر هکتار 80 هزار تومان و در نوع سوم نیز به ازاء هر هکتار 135 هزار تومان سهم کشاورز است.  

۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیرکشت چغندرقند

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر روند سطح زیرکشت چغندرقند در کشور ثابت شده و سالانه 100 هزار هکتار از اراضی ما زیر کشت چغندرقند قرار می‌گیرد.

پیمان حصادی اظهار کرد: استان کردستان دارای ظرفیت های زیادی در حوزه جهاد کشاورزی است که می‌تواند توسعه هرچه بیستر این استان را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: به صورت میانگین سالانه 1200 تا 1900 هکتار از اراضی استان کردستان زیرکشت چغندرقند می‌رود.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت چغندرقند در تناوب با تمام محصولات کشاورزی مفید است، بیان کرد: کردستان در زمینه تولید چغندرقند یکی استان‌های پیشرو در سطح کشور بوده است.

حصادی با اشاره به اینکه ظرفیت کل کشور در تولید چغندرقند 7 میلیون تن است افزود: در سال 96 بیش از 8 میلیون و 500 چغندر قند تولید شد که کشاورزان را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که به اندازه ظرفیت کشور و با حداقل هزینه  چغندرقند تولید شود اظهار داشت: در حال حاضر روند سطح زیرکشت این محصول ثابت شده و سالانه 100 هزار هکتار از اراضی زیر کشت چغندر قند قرار می‌گیرد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان کردستان ظرفیت کشت چغندرقند در مساحت 3 هزار و 500 تا 4 هزار هکتار رادارد که صنعتی بودن استان و استان‌های همجوار می‌توان در الگوی کشت مفید و موثر واقع شود.

تحقق 84 درصدی برنامه تولید بذر در اراضی آبی کردستان

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه موفقیت کشور در تولید گندم به دلیل توسعه ارقام جدید بوده است افزود: برنامه تولید بذر استان کردستان 84 در اراضی آبی و 54 درصد نیز در اراضی دیم این استان محقق شده است.

سهراب سهرابی اظهار کرد: یکی از دلایل موفقیت کشور ما در کشت و تولید گندم در سال‌های گذشته، توسعه استفاده از اراقام جدید و همچنین حجم بالای بذر تولید شده در کشور بود.

وی با اشاره به اینکه تولید بذر در کشور از 250 هزار تن اکنون به سقف  400 هزار تن رسیده است  افزود: درسال جاری هم حدود 400 هزار تن بذر گندم در کل کشور تولید است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: برنامه  تولید بذراستان کردستان 84 دراراضی آبی و 54 درصد نیز در اراضی دیم این استان محقق شده است.

سهرابی اظهار داشت: برای بهترین تولید باید از بهترین بذر استفاده شود و مسئولین استانی باید تلاش کنند تا پوشش بذری در استان کامل انجام شود.

وی با بیان اینکه دیگر نباید رسوب بذر پرورشی در انبارها وجود داشته باشد افزود: اراقام بذر تنوع زیادی پیدا کرده و کشاورزان باید با استفاده از بذر و کودهای مناسب اقدام به کشت کنند تا در نتیجه شاهد بهترین عملکرد در سطح زمین‌های کشاورزی خود باشند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید در مصرف متعادل کودها توجه ویژه‌ای شود اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت و رفتن به سمت کشاورزی حفاظتی امروز یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است که باید در دستور کار قرار گیرد.

چاپ